Visual Artist
Artist Statement – Daniel Goldenberg
Daniel Goldenberg er en kanadensisk kunstner, der bor og arbejder i København. Han er kendt for sine figurative oliemalerier af stille bylandskaber med et fascinerende atmosfærisk lys, slående overfladestrukturer og en underspillet gådefuld stemning.
Som lille dreng flyttede han med sine forældre og søskende til Danmark i et år, og familien endte med at blive. Som så mange andre rodløse mennesker er han både kanadier og dansker, men samtidig ingen af delene; han føler sig “et sted midt imellem”. Mens begge forældre var kunstnere – hans far keramiker, hans afdøde mor tegnelærer, portrætmaler og forfatter – var han usikker på sin retning og overvejede i en periode at studere meteorologi. Som med så mange andre ting i livet fandt Goldenberg ved et tilfælde arbejde med at male realistiske baggrunde til animationsfilm, og derefter malede han dioramaer for Zoologisk Museum i København. Uden formel uddannelse betragter han disse to jobs som sin grundlæggende kunstuddannelse, der katapulterede ham til at blive en professionel kunstner.
Goldenberg fokuserede tidligt på at male surrealistiske landskaber – som han nu muntert beskriver som “ikke så gode”, hovedsageligt på grund af “mangel på fantasi”. Hans kunstneriske kurs ændrede sig fuldstændigt, da han begyndte at arbejde ud fra referencefotos i stedet for at stole på sit indre øje. Endnu vigtigere var det, at det udløste en fornyet passion for at male. På det tidspunkt fik et tidligt bybillede med masser af mennesker og trafik stor interesse under en udstilling, hvilket motiverede ham til at forfølge netop dette emne mere seriøst. Og selvom han altid har forventet, at han med tiden ville bevæge sig i en anden retning, er hans bybilleder stadig hans stærke side, men de er blevet mere raffinerede, subtile og elegante med tiden.
Han arbejder udelukkende med olie på lærred, hvor han bruger rastermetoden til at overføre billederne, og nogle gange kalkerer han, når der er meget fine detaljer. I gennemsnit maler Goldenberg fem til ti timer om dagen og producerer årligt omkring otte til ti store malerier og fem til ti mindre. Når han planlægger i forvejen, arbejder han ofte på to værker samtidig med flere nye kompositioner i støbeskeen – en organiseret arbejdsmetode, der undgår nedetid.
Goldenbergs malerier kombinerer områder med fint detaljerede penselstrøg med større, mere impressionistiske. Han nyder at løsne op i forgrunden, “for at fortabe sig i det”, som han siger. Vi blev enige om, at som de fleste kunstnere er malestilen for en stor del dikteret af vores personlighed, og selvom man virkelig ville elske at løsne op, er det meget svært at opnå. Goldenberg har uden tvivl fundet den rette balance i sin stil og metode.
Han tager selv alle referencefotos – de fleste er planlagt til bestemte vejrforhold og tidspunkter på dagen, men nogle gange befinder han sig på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, ser potentialet i en scene og tager et spontant fotoshoot med sin iPhone. Disse referencebilleder bliver senere justeret og modificeret, så trafikken reduceres, forbipasserende, skilte og master fjernes. Hans kærlighed til meteorologi er synlig – verden har måske mistet en stor vejrudsigter, men fået en vigtig kunstner.
Nogle gange tilføjer han endda et helt nyt vejrforhold fra hukommelsen, såsom snefald i en scene, hvor der ikke var noget. Hans forkærlighed for grundig observation af sine omgivelser gør det muligt for ham at foretage betydelige ændringer i sine kompositioner; han er den type kunstner, der står på et gadehjørne om natten og kigger op for at se, hvordan snefnuggene falder under en gadelygte.
Det er tydeligt, at Goldenberg maler det, han elsker; lys, skygger, overflader, atmosfære. Uanset om han maler byscener fra New York, San Francisco, London eller mere tilbagevendende en københavnsk gade, er hans malerier hans personlige måde at håndtere livet på. Han følger sine instinkter om, hvad der ser rigtigt ud og føles rigtigt, og foretrækker at skildre traditionel arkitektur, minimere figurer og trafik og lægge mangefacetteret vægt på vejr, årstid og tidspunkt på dagen.
Goldenbergs bybilleder er utroligt smukke; de er æstetisk tiltalende, har en strålende underspillet kvalitet og er skildret med ekstraordinær dygtighed. Ved at være meget selektiv i, hvad han viser, forenkler han fortællingen. Da jeg spørger ham, om hans malerier formidler et budskab, siger han: “Jeg vil ikke være i vejen,” men efter lidt diskussion indrømmer han modvilligt, at han på en eller anden måde lader noget af sin natur komme ind i sine kunstværker. Hans primære mål er, at beskuerne skal opleve noget dybere på deres egne præmisser, at bringe dem i en anden sindstilstand. Og han håber, at hans bybilleder måske endda kan fremprovokere nogle dybsindige spørgsmål, såsom hvad det vil sige at være et menneske i et samfund fyldt med stress, usikkerhed og eksistentiel angst.
Disse bybilleder tryllebinder mig. Det svage, mystiske lys, den håndgribelige fugtighed, de atmosfæriske refleksioner og den intense følelse af ensomhed – de drager mig ind og minder mig om lignende scener fra andre tider og steder. Jeg føler en stærk melankoli, når jeg ser hans arbejde, men jeg synes også, det er betagende smukt. Der er rå følelser derinde, lige under overfladen af det visuelle – nej, jeg tror slet ikke, at Goldenberg “gik af vejen”. Han er den arketypiske introverte, en dybsindig tænker, en bramfri realist, der sørger over de uindfriede løfter om menneskeligt potentiale på jorden. Paradoksalt nok synes hans malerier også at formidle en vag følelse af håb, eller måske er det en udefinerbar forventning, og på en eller anden måde udtrykker de også sindsro og ro – Daniel Goldenbergs udsøgte bybilleder tilbyder et lille øjebliks zen i vores vanvittige verden.
Loorena Klosterboer 2022
CV
Daniel Goldenberg blev født i Canada i 1960 og har boet det meste af sit liv i Danmark. Udover at have udstillet i over 30 år har han også lavet baggrunde til animationsfilm, dioramaer til Zoologisk Museum i København og arbejdet som kunstlærer i 20 år.
Udstillinger etc.
2022: Plus One Gallery (England) group exhibition
2021: Davis Gallery (Denmark)
2020: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2019: Galleri V58 (Denmark) group exhibition
2019: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2019: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2018: Galleri Wildevuur (Netherlands) group exhibition
2018: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2018: Ros Gallery (Denmark)
2017: Galleri V58 (DK) group exhibition
2017: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2017: CK Contemporary Gallery (USA) group exhibition
2016: CK Contemporary Gallery (USA) group exhibition
2016: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2016: Galleri V58 (Denmark) group exhibition
2015: Gallery V58 (Denmark) group exhibition
2014: Davis Gallery (Denmark) group exhibition
2014: Copenhagen City Hall (K2 group exhibition)
2013: Davis Gallery (Denmark)
2013: Portrait of Police Inspector Johan Reimann, Denmark
2013: Copenhagen City Hall (K2 group exhibition)
2012: Galleri Backlund (Sweden)
2011: Galleri Knud Grothe (Denmark) group exhibition
2011: Article in International Artist Magazine
2010: Galleri V58 (Denmark) group exhibition
2010: Certified teacher ’Michael Wilcox School of Colour’
2009: KE Copenhagen annual censured exhibition
2009: Horsens Kunstgalleri (Denmark)
2009: Galleri Knud Grothe (Denmark) group exhibition
2008: Member of ’International Guild of Realism’
2007: Copenhagen Royal Theater
2006: Review in ’Danish Art 06’
1999: Review in ’Danish Art 99’
1998: Galleri 12, censured exhibition, Danish national television