Visual Artist
Artist Statement – Carsten Krogstrup
Maleren Carsten Krogstrup interesserer sig for det realistiske figurmaleri, som én af ret få samtidskunstnere i Danmark. Her får vi figuren, lyset og fortællingen i klassisk clair obscur, som var det Vermeer i Holland (1632-1674) eller Rembrandt himself (1606-1669), men malet up-to-date med motiver i en samtidig kontekst.
Op gennem kunsthistorien er kvinden blevet afbilledet og fortolket.
Moderen herliggjort, glorværdig som Madonna med barnet, er et klassisk motiv, som Carsten Krogstrups Natasha-billeder spiller op til.
Dukkerne er valgt til med tanke på det psykologiske narrativ omkring kvinden og barnet. Sammen med nøgenmodellen Natasha opnås en ganske stærk effekt, når hun holder de livløse dukker frem, når de er placeret på skødet eller de indtager pladsen omkring kvinden på sengen i en mandorlaform, som det ses i motivet Natasha as Venus. Substitutterne indeholder noget hemmelighedsfuldt, synes det. Se fx motivet The Light og motivet Childhood.
– Hvad er det der sker, eller ikke sker i relationen? Måske særligt det sidste?
Den sociale arv spiller en rolle, vi er i samfundets udkant, i baggården, men motiverne er ikke som sådan sat ind i en socialrealistisk kontekst. Carsten Krogstrup formår at skildre en afstand, en eksistentiel ensomhed, der går gennem marv og ben.
Det er kunstnere som amerikaneren Andrew Wyeth (1917-2009) og svenske Ola Billgren (1940-2001), Carsten Krogstrup tidligt i karrieren har ladet sig inspirere af til det realistiske maleri. Motiver har han fundet i storbyens spejlinger og fjerne randområder, i forladte biler i naturens favntag og marginaliserede subkulturer. I forfaldet og undergangen finder han det foruroligende indhold, som giver billederne kant.
Der er referencer til danske Michael Kvium (f. 1955), og hans markante menneskefigurer, samt input fra underviseren på det Jyske Kunstakademi, Anders Kirkegård og kollegaen Erik Mortensen, der undervejs er kunstnerens dialogpartnere i udviklingen af malerens distinkte sprog, eksempelvis serierne The Place I Left Behind, Obsession, Submission og Dream. Andre inspirationskilder ses hos Lucien Freud (1922 – 2011), hos Egon Schiele (1890-1918), som arbejdede ekspressionistisk i sine personfremstillinger og modelstudier, men med den samme dystopiske psykologi. Francis Bacon (1909 – 1992) har inspireret serien Racing, suiten med de højtelskede, men diabolsk udseende Greyhounds, hvorfra det dæmoniske anstrøg er videreført i figurfremstillingerne af Natasha.
Carsten Krogstrups motiver udfordrer betragteren med sin tvetydighed, sit flair for dæmoniske elementer, kombineret med den fremragende æstetik, som kendetegner kunstnerens passionerede arbejde, mens han undersøger tilværelsens eksistentielle lag. Krogstrup skubber til beskuerens komfort med de på én gang smukke og inderlige kompositioner, som viser sig dragende, overraskende – og ved nærmere eftersyn også dybt melankolske. Hertil har modellen Natasha meget at byde på med sin interessante udstråling under det smukke, lange røde hår. Natashas personlige, individuelle karakteristika har netop det anstrøg af dæmoni og melankoli, som gør billederne af den sparsomt påklædte kvinde interessante og eksistentielt relevante. Som en erfaring af den klassiske katharsis. Hvad er der her på færde af ondt og af godt?
Inge Schjødt
CV
Carsten Krogstrup, født 1963.
Uddannelse:
1988-1993: Det Jyske Kunstakademi
2019-2020: Master, Portrætfotografi ved Helga Theilgaard
Udvalgte soloudstillinger:
2023: Davis Gallery – Contemporary Art, København
2020: Galerie Platz, Fyn
2003, 2005, 2008, 2011: Galerie Gerly, København
2006: Roskilde Kunstforening Palæfløjen
2000: Torvegalleriet, Nykøbing F
1998: Galleri Catalpa, Nykøbing F
1994: Frederikssund Kunstforening
Udvalgte gruppeudstillinger:
2018, 2022, 2023: Stokrosebanden, Pakhuset, Nykøbing Sjælland
2021: “Den Vågne Drøm”, Bredgade Kunsthandel/Davis Gallery – Contemporary Art
2020: “Den Vågne Drøm”, Sophienholm
1998 – 2010, 2012, 2015 – 2019, 2021: Lys over Lolland,
2012 – 2019, 2021, 2023: Kunstudstilling LF
2017: “Nordic Noir Art”, Rundetårn,
1997 – 2007, 2012, 2013, 2015, 2016: Sommerudstilling, Masnedøfortet,
2007, 2009, 2015: Skovhuset, “Realism and Beyond”
2014: Kulturarkaden, Vordingborg, “Stemninger i dansk kunst”
2012: Erotikkens Kunst, Docken, København
2011: Dansk Svenska Kompaniet, Ystad, Sverige
2010: Galleri Clifford, Vejle
2005: Frederikssund Kunstforening 60 år – “En kunstnerkavalkade”
2004: Galerie Beeldentuin, Haag, Holland, gruppeudstilling med Dansk Figuration
2004: Mortensen & Markman, “Photorealistisk”, (Søren Hagen, Dennis Møgelgaard, Roelof de Roo og Carsten Krogstrup)
2003: Næstved Museum, “Det ligner – nyrealismen i dansk kunst”
2003: Mortensen & Markman, “Bybilleder”
2001 – 2006: Art Herning
2001, 2002, 2005, 2006, 2006, 2007: Art Copenhagen,
2000: Skive Kunstmuseum, “Aspekter af Nyrealismen”
2000: Gallerihusets sommerudstilling, København
2000: Csongrad Galeria, Ungarn,
1994: Galleri Rum 46, Århus
1991: Sommerudstilling, Galleri Ringsted
1989: Anden Biennale for kunstskoler i Europa, Antwerpen
1989: Det Jyske Kunstakademis Jubilæumsudstilling, Kunstbygningen, Århus
Censurerede udstillinger:
2013, 2019: “Portræt NU”, Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot
1989, 1992, 1993, 1996: Kunstnernes Påskeudstilling
1993: Kunstnernes Efterårsudstilling
1989: Kunstnernes Sommerudstilling
1994: Galleri 12, en censureret udstilling for DR tv
1984, 1986, 1987, 1988: Den Censurerede Limfjordsudstilling
Bestillinger
2007: Grundtvig og Marie, et portræt til Næstved Kommune
Portrætter for Storstrøms Amt:
1997: Amtsportrætter for amtsborgmester Poul Christensen
2004: og amtsborgmester Ivan Olsen
Museumssamlinger:
Statens Kunstfond
Retten i Nykøbing Falster
Rønnebæksholm
Storstrøms Amt
Psykiatrisk Hospital Århus
Kunstforeningen af 1848 Århus
Nykøbing F. Sygehus
Private samlinger Danmark, Sverige, Holland, Frankrig, USA
Udvalgt bibliografi:
2023: Natasha – Dæmoner & Passioner, Davis Gallery – Contemporary Art, tekst af Inge Schjødt
2021: Om at være menneske, Kunstavisen, sept./okt. tekst af Inge Schjødt
2020: Mod det uendelige univers, katalog til Den Vågne Drøm, tekst af Inge Schjødt
2017: On the Road Again med de grå ulve, komkunst.dk, nov. tekst af Inge Schjødt
2017: Nordiske stills – Nordic Noir, Rundetaarn, Kunstavisen, okt./nov. forsidehistorie, tekst af Inge Schjødt
2010: 101 Kunstnere – Tom Jørgensen (red.)
2009: Smagen af kunst – på Lolland & Falster, Nethe Plenge
Udfoldet i tid, anmeldelse i Politiken 22. maj 2005 af Peter Michael Horning
2001-2005: Et udvalg af billeder, tekst af Phillip Shiels
2005: Dansk Kunst, tekst af Bent Petersen
2003: Dansk Kunst, tekst af Torben Weirup
2003: Billedkunstnere i Storstrøms Amt
2000: Et udvalg af billeder, tekst af Anders Kirkegaard
Weilbachs Kunstnerleksikon, 9.bind
1998: Rundt om Carsten Krogstrup, Kunstavisen, aug./sep. tekst af Bjarne Malmberg
1997: Billedkunstnere i Storstrøms Amt
Stipendier:
2016: Billedkunstrådet i Guldborgsund Kommunes Hæderslegat
2006: Jyllandspostens Legatbolig i Berlin
2001, 2006: Georg Harms Fond
2001: Skandinavisk Forenings Kunstnerkollegium i Rom
Medlem af:
Billedkunstnernes Forbund
Kunstnersammenslutningen Stokrosebanden