Bel & Vitor Azambuja

Visual Artist duo

Artist Statement – Bel & Vitor Azambuja

Kunsten at brodere et malet lærred

Der findes forskellige teknikker og materialer, som, når de forenes, danner noget usædvanligt, kreativt, smukt og fuld af betydninger. Kunsten gør dette møde muligt. Min kone Bel og jeg er kunstnere. Jeg maler, og hun broderer.

Det var med en vis dristighed, at Bel, som har broderet siden barndommen, foreslog at brodere på et af mine første landskabsmalerier.

Jeg må indrømme, at jeg var betænkelig. At gennembore et malet lærred virkede som helligbrøde for mig. Men så huskede jeg Lucio Fontana, den eklektiske kunstner, som i 1958 vovede at rive et af sine lærreder i stykker med en stilet og dermed åbnede nye visioner og veje inden for kunsten, og jeg besluttede at lade mig rive med af Bel’s lyst til at skabe noget, som for mig var usædvanligt. Så vi begyndte at turde sammen.

De broderede linjer på lærredet løber gennem de revner, som penslerne har skabt. De aflejringer, som malingen har efterladt, tilbyder forskellige veje til kreativitet, samtidig med at der er dynamik i maleriet. Det er, som om foreningen mellem disse materialer og bevægelser skriver ny historie med fire hænder. Det er næsten en dans på lærredet. Ændringen åbner sig som melodier, hvis musik slås an af de raffinerede forstyrrelser, der guider os til øjeblikke af ren glæde og afslører kunstværker fulde af betydninger.

Bel & Vitor Azambuja

Forviklet af maling og garn

Bel og jeg er kunstnere og har været gift i mere end tyve år, men det var først sidste år, at vi begyndte at producere kunst sammen. Bel fandt et af mine små landskabsmalerier og foreslog et broderi på det. Selv om jeg havde malet blomster i mere end to årtier, vidste jeg, at de minder, jeg havde fra mine rejser, en dag ville komme til udtryk i mine malerier. Jeg tror, at disse minder bare ventede på, at Bel’s idé skulle begynde at tage form.

Tillad mig at gå lidt tilbage i tiden, så jeg kan fortælle dig lidt om denne sammensmeltning af penselstrøg og hæklenåle.

Jeg lærte at tegne og spille klaver i en meget tidlig alder, omtrent samtidig med at jeg lærte at læse og skrive. Min far var en produktiv kunstner, og jeg voksede op i et miljø, hvor kreativitet var en del af hverdagen.

Jeg har aldrig tænkt på maleri og musik som to forskellige kunstarter, så meget at jeg kan “se” musik og “høre” maleri på mine lærreder. Den afdøde russiske maler Wassily Kandinsky overværede engang en klaverkoncert med Schönberg i München, Tyskland. Da han vendte hjem, malede Kandinsky “Impression 3 (Concert)”. Året efter udgav han en bog, hvor han beskrev, hvordan han blev inspireret af musikteori og harmoni, mens han skabte et maleri. Det er netop på denne måde – ved at tænke på denne musikalske harmoni – at jeg bliver inspireret, når jeg maler.

Jeg kan godt lide at bruge timer på at betragte himlens skiftende farver, hvor jeg bor, bølgerne på strandene i Rio de Janeiro, hvor jeg blev født, og løvets bevægelse, der danser med vinden i trætoppene. Når jeg maler, lader jeg disse minder styre alle mine bevægelser.

Bel begyndte også med kunst meget tidligt. Hendes bedstemødre opmuntrede hende til at brodere, mens hendes mor introducerede hende til fotografering. Som teenager rejste Bel til Europa for at studere fotografi og kunsthistorie drevet af sin nysgerrighed efter at opdage og gå nye veje,. Hun var professionel fotograf, da vi blev gift i 2001. Da COVID pandemien ramte i begyndelsen af 2020, vendte broderiet intenst tilbage til hendes liv som et instinkt for overlevelse og mental sundhed. For at komme tættere på sin mor, som boede langt væk, sendte Bel hende på det tidspunkt et broderet stamtræ som gave. Behovet for at blive hjemme under pandemien skabte et enormt kreativitet laboratorium, og resultatet var de daglige opdagelser af nye broderier og nye muligheder.

“Broderiet var min trofaste følgesvend, en gave i denne meget vanskelige periode med afsondrethed. Jeg kan ikke helt beskrive intensiteten af denne følelse, jeg ved bare, at den var magisk. Livet tvang mig til at stoppe op, være stille og centreret og ikke flippe ud i denne turbulens af følelser, jeg blev genfødt ved at brodere. Ideerne holder ikke op med at spire, og glæden ved at opdage dem er daglig,” siger hun.

Ægteskabet i sig selv er en udfordring. Så hvorfor ikke udvide denne udfordring til kunsten og bringe forskellige færdigheder sammen? Den ene kunst viklet ind i den anden. Alt sammen og blandet sammen.

Mod var ordet, der var broderet på et lille lærred. Mod definerer vores liv. Broderier med abstrakte former kom ud af det og gav malerierne styrke og intensitet. Mod var den udløsende faktor for denne dristighed, denne drivkraft, som ikke stoppede os.

Vores kreative proces foregår som følger: Jeg starter med at male næsten abstrakte former, men med det formål at skabe miljøer, landskaber. Når jeg er færdig med at male, starter Bel og jeg en ny proces sammen, som går ud på at diskutere, hvordan og hvor broderiet kommer ind i billedet. Jeg tegner med en speciel pen de steder, hvor Bel vil brodere. Vi vælger farver og typer af linjer. Derefter begynder Bel at brodere. Så sker magien.

Vi deler, tilføjer, multiplicerer, skaber, opnår, opdager, farer vild og finder os selv. For os, der bor i Brasilien, omgivet af sprudlende natur og et væld af klare farver, der forstærkes af en intens sol, er intet mere naturligt end at overføre det til vores kunstværker. Faktisk er det selve vores eksistens som væsener og kunstnere.

Bel & Vitor Azambuja

 

CV

Bel Azambuja

From: São Paulo – 1973
Lives and Works in Indaiatuba/SP – Brazil.
Graduated in social comunication, started to photograph
professionally after her first photography course in Montreux,
Switzerland. She has lived in several countries
(Switzerland, England, Italy and USA) always looking
for inspiration for her art. In March 2020,
in the pandemic of covid 19, Isabel resumed her
childhood practice with the threads and needles inherited
from her grandmothers. Since then she works with
free embroidery and embroiders every day. Her works are
already in some countries like Portugal, Belgium, and Canada.

Vitor Azambuja

From: Rio de Janeiro – 1966
Lives and Works in Indaiatuba/SP – Brazil.
Graduated in social comunication (publicity – art director)
and piano by the Brazilian Music Conservatory.
Self-taught painter. He began to draw very early observing
his father, also art director and artist.
He has works in important collections in New York,
California, Portugal, Miami, London, Copenhagen,
Turkey, Colombia and Brazil.

Exhibitions:

2023: Davis Gallery – (individual) – Copenhagen
2023: Red Gate Gallery (group show) – Rio de Janeiro
2023: CarnaViews – Triplex Gallery (group show) – Rio de Janeiro
2018: Flower Power (individual) – Brazilian Engraving Gallery
2015: Panor’ almas 1 (group show) – Paris
2015: A2 Gallery (group show) – Vale das Viteiras, Rio de Janeiro.
2014: Between flowers and between lines (group show) – Vila Nova – Gallery – SP
2014: Gallery 212 (group show) – Miami – Coletiva
2013: Vila Nova Gallery – The Gestural Garden (individual) – SP
2008: Contemporary Brazilian Art – 18 proposals Murilo Castro Gallery (group show) – Minas Gerais
2007: Tina Zappoli Gallery. “Terra adentro” (group show) – POA
2007: The art of art directors – POP Gallery (group show) – SP
2007: SP Arte
2006: SP Arte
2005: Tina Zappoli (group show) – POA
2005: Chaple Art Show (group show) – SP
2005: SP Arte
2005: Berenice Arvani Gallery (individual) – SP
2003: Agora Gallery (group show) – New York – USA
1987: Elisa Godoy Gallery (individual) – Rio de Janeiro – Brazil
1987: Exhibition at A.B.D. (winners)
1987: Brazilian Drawing Association – Silver medal
1985: University Gama Filho (group show) – Rio de Janeiro – Brazil